IBAN: NL56RABO0395677858
Nederlander vindt hoofddoek prima
Donderdag 29 November 2012
Ongeveer driekwart van de Nederlanders heeft er geen moeite mee dat sommige vrouwen hun haar bedekken. Bijna tweederde vindt het vanzelfsprekend dat hoofddoeken nu ook worden verkocht bij typisch Nederlandse ketens als HEMA.


© ANP.
Dat constateert althans de stichting Cup of Culture, die onderzoekbureau Motivaction een representatieve steekproef liet uitvoeren onder duizend personen. Een derde van de ondervraagden vindt het tijd voor een nieuwslezeres met hoofddoek op televisie. Ongeveer de helft noemt de hoofddoek een belemmering voor emancipatie.

Na een eerder onderzoek, een jaar geleden, constateerde Motivaction al dat de meeste vrouwen die een hoofddoek dragen dat om religieuze redenen doen. Ze voelen zich zo meer moslima. Wie hem afdoet, hoopt doorgaans op betere arbeidsperspectieven, minder discriminatie en meer respect.


'Op de werkvloer word je niet geaccepteerd'

Vorig jaar bleek ook dat de Nederlandse vrouwen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zich geaccepteerd voelen op de werkvloer. Een hoofddoek kan een negatief effect hebben, denken ze.

Volgens 62 procent van de draagsters hebben bedrijven liever geen hoofddoekdraagsters in dienst. Van de vrouwen die het kledingstuk niet meer dragen zegt 41 procent dat te doen om de kans op een baan te vergroten.

Het onderzoek is onderdeel van het project Hoofdboek. Onder diens vlag verscheen vorig jaar een gelijknamig tijdschrift dat geheel was gewijd aan de hoofddoek. De foto's uit het tijdschrift worden sinds afgelopen vrijdag tentoongesteld in het Centraal Museum in Utrecht en zijn te bekijken op een speciale Facebookpagina.